Avioanele electrice se pregătesc să revoluționeze industria aviatică

Airbus, Rolls-Royce și Siemens au încheiat un parteneriat pentru a dezvolta în viitorul apropiat un prototip de avion care va reprezenta un pas important către propulsia hibridă a avioanelor comerciale. Nici competitorii de la Boeing nu sunt mai prejos.

Trenurile, vapoarele și automobilele au fost atrase în ultimii ani în revoluția electrică și avioanele sunt următoarele. Apariția avioanelor electrice de pasageri va schimba fundamental industria aviatică. Până acum, faptul că bateriile necesare cântăreau prea mult a limitat trecerea de la combustibili fosili la avioane alimentate electric total.

Totuși, un consorțiu format din Airbus, Rolls-Royce și Siemens spune că a găsit o cale de a folosi motoare electrice hibride. Primul avion demonstrativ, denumit E-Fan X, cu o capacitate de până la 100 de locuri, va fi gata până în 2020, scrie The Guardian.

„Propulsia electrică și hibrid-electrică este cea mai promițătoare tehnologie care să dezvolte căi de transport cu performanțe de mediu îmbunătățite, mai puțin dependente de combustibili fosili și mai eficiente energetic. De aceea Airbus investește masiv în cercetarea dedicată dezvoltării tehnologiei necesare”, scrie producătorul pe site-ul său.

Paul Stein, Chief Technology Officer la Rolls-Royce, a declarat că trei clase de avioane pot fi atinse de revoluția motoarelor electrice. Cele mai mici sunt taxiurile aeriene, care pot transporta între 1 și 4 oameni până la 120 kilometri, din care unele  arată ca niște mașini zburătoare. Pentru acestea, tehnologia este deja aproape gata. Airbus a dezvoltat un avion electric de două locuri, E Fan, care a zburat deasupra Canalului Mânecii în 2015. De asemenea, compania americană Terrafugia, cumpărată în luna noiembrie de chinezi, a creat un model ce poate fi folosit și ca automobil, care poate fi precomandat pentru suma de 300.000 de dolari.

A doua piață potențială este cea a avioanelor regionale, care pot transporta între 10 și 100 de pasageri, din care face parte și proiectul E-Fan X. A treia categorie, a avioanelor de peste 100 de locuri (de tipul Airbus A320, Boeing 737 etc.), este încă departe de revoluția electrică.

Competitorii de la Boeing, în asociere cu JetBlue Airways și Zunum Aero, au anunțat că și ei că vor produce avioane hibride electrice, începând din 2022. Totuși, acestea vor fi de mai mici dimensiuni, cu doar 12 locuri, și vor fi proiectate pentru distanțe mai scurte, de până la 1.600 de kilometri.

La rândul ei, compania aeriană britanică EasyJet a declarat că, într-un deceniu, poate avea avioane electrice care să călătorească pe rute scurte. Ținta companiei este ca, în 20 de ani, toate zborurile pe distanţe scurte să fie făcute cu avioane electrice.

Sursa foto: Airbus.com