Interviu cu Bogdan Babici: Energia – Scapa cine poate?

EnergieLive.ro: Domnule Bogdan Babici, ce probleme a scos la iveala criza financiara care a lovit Europa in ultimii ani?

Bogdan Babici: Criza ce a cuprins Europea in ultimul deceniu a scos in evidenta si doua probleme prin a caror rezolvare s-ar putea pune bazele unor etape viitoare de crestere economica substantiala a zonei.
Prima problema tine de constientizeaza faptului ca, adevaratul liant al Uniunii Europene nu poate fi constituit doar din uniunile comercia-vamala.,monetara si posibil legislativ-constitutionala.

Adevaratul vector unificator al Europei este uniunea infrastructurala, – fundamentala in expansiunea si consolidarea pietelor unice, pe diverse domenii, cu impact imediat asupra cresterii competitivitatii pe ramuri si regiuni
Proiecte precum Strategia Dunarii, Strategia Baltica, Gridurile Europene de transport Energie si Gaze sunt exemple aparute surprinzator de tarziu in agendele liderilor Europei
Europa are o multitudine de piete de bunuri, piete integrate la acest moment, dar numai 10% procent de interconectare a retelelor de transport energie la nivel european, face ca aceasta piata a energiei electrice , vitala dezvoltarii spatiului european, sa nu existe.

EnergieLive.ro: Cum va arata piata europeana a energiei in 2020?

Bogdan Babici: Crearea unei piete unice europene a energiei, presupune spargerea monopolurilor nationale, Comisia Europeana insistand cu obstinatie in ultimele decenii asupra necesitatii angajarii statelor membre intr-un parcurs de liberalizare.
Decizia Comisiei Europene1364?2006 referitoare la proiectul ,,Europe 2020”, defineste 4 coridoare de transport energie, pentru interconectarea intregului spatiului european, cu punct de convergenta in Germania
A doua problema tine de schimbarea actuala de paradigma .in care o evolutie a spatiului euro cvazisimultana in toate subzonele sale, bazata pe totala autonomie a guvernelor nationale de a prioritiza,in speranta deservirii interesului comun europeam, s-a dovedit ineficienta urmand ca liderii europeni sa dezvolte institutii europene de profil prin care sa poata prioritiza proiectele de interes strategic European sub o unica bagheta
. Relansarea zonei se poate face pe termen mediu si lung numai printr-o strategie economica comuna fundamentata pe politici energetice, de transport, industriale,agricole si sociale comune-unice, pornind de la analiza resurselor si potentialelor regionale si exploatarea lor cat mai eficienta in interesul comunitar .
Cine scapa? Cei ce vor intelege ca in competitia globala actuala, singura sansa a Europei este desavarsirea unitatii infrastructurale, garant al pietelor unice pe domeniile strategice
Piata unica de bunuri si servicii pentru 550 ml de locuitori este singura ce se poate alinia la startul competitiei globale cu zona Asiei sau a Americilor. Cine detine piata detine puterea.

Energia in Europa este considerate o marfa..usor de vandut, fara nevoia de brand.

EnergieLive.ro: Unde se regaseste Romania in acest joc?

Bogdan Babici: Romania se gaseste intre doi poli de putere economica cu mari deficite energetice, binomul Franta-Germania inca deservit de sistemul nuclear francez, si cel termoenergetic german, ambele poluante si in partea opusa Turcia.

In plus, tari foarte apropiate (Ungaria, Italia, Grecia) au deficite mari pe acest segment, acoperindu-si varfurile de consum din surse scumpe si poluante de energie.
In acest context Romania apare in rapoartele si strategiile europene pe termen mediu ale comisiei europene (Europe 2020 avand regulamentele de aplicare publicate in octombrie 2011, Guidelines for TRANS-European Energy Infrastructure sau Road map 2050), ca important furnizor de energie verde, si energie de varf. Astfel s-a nominalizat ca o componenta a infrastructurii strategice, coridorul prioritar 3 European de transport energie, pentru evacuarea potentialului energetic din zona de SE a Romaniei si de la Marea Neagra.

EnergieLive.ro: Conform acestor prevederi incepand cu 2013 pe coridorul 3 vor fi finantate cu prioritate acele proiecte ce au ca baza evacuarea energiei din surse regenerabile. Ce trebuie sa faca Romania urgent ?

Bogdan Babici: Coridorului 3 european conecteaza Germania cu Romania – este autostrada pe care aceasta marfa, energia verde ..poate pleca din Romania catre Europa, Romania castigand un rol vital in economia tarilor europene.

Ministerul Economiei, prin Transelectrica, trebuie sa constituie un grup de specialisti care impreuna cu experti internationali captati, dupa o temeinica documentare la Bruxelles , sa intocmeasca o foaie de parcurs, sa deschida discutii cu statele riverane acestui corridor 3in vederea identificarii intereselor comune si a punctelor de interconectare, sa comande studiul de fezabilitate pentru amplasarea coridorului pe teritoriul Romaniei, de la est la vest, prin partea sudica, pentru a trimite spre piata europeana de energie intreg potentialul eolian on si off store cca 25000 MW, Cernavoda 4*700 Mw, Turceni 6..*400 MW , Rovinari 1320 MW , Craiova 930 Mw, stocatoarele de energie,Vidraru 220 Mw, Lotru 500 Mw, Portile de Fier 1300 Mw, salba de pe Olt cu 1000 Mw, Tarnita + centrale in cogenerare de inalta eficienta ce vor aparea la Marea Neagra ca urmare a dezvoltarilor terminalelor de gaz lichid si condensat,sau a noilor exploatari de gaze de sist. Pentru a creste avantajul strategic al Romaniei, infrastructura coridorului 3 va trebui continuata spre Isarcea, si conectata la cablul submarin dinspre Turcia
Totodata Dtrebuiesc demarate urgen procedurile de cadastrare si reglementare juridica pentru terenurile afectate de acest coridor
Trebuie consolidata si, dezvoltata institutia dispecerului national si integrarea sa cu celelalte sisteme din regiune

Implementarea urgenta conf cadrului de reglementare european procedurilor privind schimbul statistic de certificate verzi. Aceste bonduri pot fi tranzactionate pe baza de acorduri bilaterale intre state, si apropierea de state precum Italia sau Ungaria, pe a caror piata certificatele verzi sunt triple ca valoare, ar duce la finantarea dezvoltarilor energetice romanesti prin capital strain. Modelul este deja aplicat in zona nordica unde a fost infiintat NORD POOL

EnergieLive.ro: Care considerati ca ar fi alte masuri urgente in domeniul energetic, ce au impact imediat in dezvoltarea economica a zonei?

Bogdan Babici: Scoaterea Romaniei din pozitia de singura tara europeana cu legislatie si reglementari potrivnice investitiilor in centrale cogenerare de inalta eficienta, ce ar avea impact in cresterea nivelului de bunastare a populatiei prin injumatatirea costurilor de incalzire ce reprezinta iarna, cca 60% din cosul de consum:

-Schimbarea politicilor de reglementare in domeniul energiei care in mod eronat, fiind considerate protectioniste blocheaza posibilitatile de dezvoltare si intarire a retelelor de transport- distributie cu impact direct asupra competitivitatii economiei locale. Cel mai bun si sustenabil mecanism de reglare a preturilor este piata.

-Diminuarea ponderii pietei reglementate de energie in conformitate cu angajamentele luate la aderarea la spatiul UE.

-Verificarea modului in care au fost respectate programele de investitii angajate prin contractile de privatizare a distributiilor si verificarea modului de punere in functiune a acestor investitii parte a bazei de active reglementate care se regasesc in calculul tarifelor reglementate

-Stabilirea unei strategii coerente privind complexele energetice Rovinari-Turceni deoarece formula de unificare a acestora indica o directie de pastrare a acestora sub controlul statului pe de o parte, iar declaratiile oficiale de la vizita din Germania, exprimau dorinta de a le privatiza. O privatizare in formula unificata este o strategie periculoasa, aproape de nerealizat. Dimnsiunea problemei in formula unificata, copleseste orice potential investitor, iar punerea unei capacitati de cca 30% din productia de energie nationala, la discretia unui singur jucator ar putea reprezenta o amenintare la siguranta energetica nationala.
Totodata echipamentele de la Rovinari-Turceni functioneaza in afara perioadei de viata stabilita prin proiect, oprirea acestora pentru retehnologizare fiind iminenta pe termen scurt, iar lucrarile ce trebuie facute se realizeaza in ani, presupunand ca proiectele si tehnologiile sunt o cunoscuta.