Norvegia vrea să taie din facilităţile fiscale pentru maşinile electrice mari

Norvegia, lider mondial în domeniul vehiculelor cu zero emisii, a propus joi „taxa Tesla”, menită să reducă facilităţile fiscale pentru maşinile electrice cu o greutate mai mare de două tone, o decizie intens criticată.

Maşinile electrice, care până acum erau scutite de la taxele masive impuse altor vehicule, reprezintă de la începutul anului 20% din înmatriculările noi din Norvegia, o cotă de piaţă care nu se întâlneşte în nicio altă ţară, transmite Agerpres, care citează AFP.

În proiectul de buget pe 2018 prezentat astăzi Parlamentului, Guvernul sugerează renunţarea la facilităţile fiscale pentru maşinile electrice cu o greutate de peste două tone. Propunerea a fost botezată „taxa Tesla” deoarece afectează în primul rând modelele produse de Tesla.

Cumpărarea unui nou Tesla X va costa mai mult cu aproximativ 70.000 de coroane norvegiene (7.500 euro, 8.800 dolari).  Justificând măsura propusă, ministrul de Finanţe Siv Jensen a explicat că aceste maşini electrice cu o greutate de peste două tone evacuează tot atâtea gaze de eşapament ca şi maşinile pe benzină şi motorină şi, prin urmare, proprietarii ar trebui să plătească mai mult.

Propunerea a provocat dezbateri intense. „Este o taxă bombă. Nici şoferii şi nici industria auto nu se aşteptau la aşa ceva. Ea trimite un semnal greşit către norvegieni şi restul lumii, într-un domeniu în care ţara noastră este văzută ca un model”, a afirmat secretarul Asociaţiei vehiculelor electrice norvegiene, Christina Bu.

Aceasta a subliniat că Norvegia şi-a stabilit o ţintă ambiţioasă, de interzicere a vânzărilor de maşini noi pe benzină şi motorină până în 2025.

Pe lângă subvenţii, în Norvegia utilizarea staţiilor de încărcare şi parcările din centrul oraşelor sunt gratuite, iar liniile pentru autobuze pot fi folosite de maşinile electrice.

Mașinile electrice sunt atât de populare în Norvegia fiindcă electricitatea produsă în această țară provine în cea mai mare parte din surse regenerabile. Cei mai mulți norvegieni cumpără automobile electrice din rațiuni economice. După Tesla S, Nissan Leaf este al doilea cel mai popular model vândut în țara nord-europeană. În plus, sistemul de taxare a încurajat achiziția de automobile electrice, în defavoarea celor pe carburant. La acestea din urmă, taxa de achiziție era de 25% din valoarea mașinii, în timp ce pentru cele electrice, taxa era zero. În plus, proprietarii își pot încărca mașinile gratis, rețeaua de încărcare fiind extrem de bine dezvoltată. Mai multe amănunte despre piața auto norvegiană găsiți aici.

Sursa foto: driving.ca