Transportul feroviar de marfa din Europa, viitorul model competitiv?

Poate transportul feroviar sa fie considerat mijlocul de transport al viitorului? Pentru a raspunde la aceasta intrebare, au fost obtinute raspunsuri din partea transportatorilor, brokerilor de transport si puncte de vedere ale operatorilor de infrastructura si institutiilor publice.

Pe masura ce piata a capatat o deschidere din ce in ce mai mare cu privire la competitie, pe parcursul celor trei ani de criza economica, situatia transportului feroviar de marfa din Europa este ingrijoratoare si reprezinta un subiect de dezbatere. Acest studiu analizeaza evolutia transportului feroviar de marfa din Franta si Europa din ultimii ani si surprinde cele mai noi schimbari din acest domeniu de activitate.

Intre 2004 si 2010, volumele de marfa transportate pe care rutiera in Europa au fost de aproximativ 5 ori mai mari decat cele inregistrate de transportul feroviar. In comparatie cu transportul feroviar si cel pe cai navigabile interioare, transportul rutier de marfa a atins in 2009 o pondere de 77,5%, in timp ce transportul feroviar de marfa a fost de 16,5%. In plus, cota transportului feroviar s-a contractat progresiv (1,6 puncte procentuale in interval de 5 ani).

Alte tari prezinta cresteri cu privire la utilizarea transportul feroviar: in Elvetia, Austria si Germania, transportul feroviar de marfa inregistreaza o cota de aproximativ 20% si continua sa creasca. In tarile de la Marea Nordului (Marea Britanie, Belgia si Olanda) proportia transportului feroviar este relativ scazuta (intre 5 si 15%). In Marea Britanie, 98% din transportul feroviar de marfa este intern.

In privinta tarilor din Europa de Est, transportul feroviar de marfa este intens, avand valori situate peste media europeana, dar prezinta o tendinta de scadere. Trebuie mentionat faptul ca 70% din bunurile transportate pe cale ferata in Europa de Est sunt doat in tranzit sau sunt destinate importului/exportului.

Rezultatele studiului arata ca transportul feroviar se gaseste intr-o stare de tranzitie, in care rolurile participantilor se reconfigureaza: managerii de infrastructura, operatorii, transportatorii, expeditorii si organismele publice. Evolutia costului transportului feroviar tinde catre un pret “real” ce integreaza costurile reale. Acestea ar trebui sa conduca spre un model fiabil in care transportul feroviar de marfa este folosit pentru caracteristicile sale intrinseci si la recunoasterea rolului sau de veriga esentiala in lantul logistic.